Beter

Beter finnes i forskjellige varianter Den mest vanlige og som er mest kjent er Rødbeter.

Beter er rike på kostfiber og B-vitaminet folat. Beter kan både kokes, bakes, pureres og er godt egnet til sylting. Du kan bruke det som pålegg på brødskive med leverpostei.  Ønsker du en ekstra sprek råkost kan du rive rødbeten rå og deretter blande den med gulrot. 

Rødbete

Rødbeten er beten de fleste av oss kjenner til. Den dype røde farge skyldes to naturlige fargestoffer, betacyan og betaxantin. Disse gjør rødbeten til en god antioksidantkilde

Polkabete

Polkabeten er varianter av forskjellige beter og har samme bruksområde som rødbete. Et lite tips til koking av polkabeter er å tilsette 1-2 teskjeer sitronsaft eller eddik for å bevare fargen bedre

Gulbete og hvitbete

Disse betene har en mildere smak enn rødbeter, De har også mindre jordsmak.Gule beter har en sterk farge som farger annen mat gul. Gulbeten egner spesielt godt til supper, den ser også lekker ut i salater.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×