Rødbeter

 

 

Ovnsbakte rødbeter – en fest for kroppen

Rødbete er rimelig «superfood» som passer ypperlig til ovnsbaking. Da blir den saftig og søt, og som oftest godt likt selv av barn som er...

Rødbete er rimelig «superfood» som passer ypperlig til ovnsbaking. Da blir den saftig og søt, og som oftest godt likt selv av barn som er mer følsomme for bittersmak. 

Screen Shot 2012-10-22 at 22.10.31

 

Mens vi koser oss med sødmen i en ovnsbakt rødbete fyller vi kroppene våre med kraftige antioksidanter, flere ulike vitaminer (folat, B, C, E) og rikelig med mineraler som både kalsium, jern, kalium, magnesium, kopper, fosfor og sink.

 

 

Vi har også godt utvalg av andre beter som

gulbeter, hvitbeter og polkabeter.

 

Prebiotika

Fiberrike rotgrønnsaker som rødbete er sammen med løkfamilien (løk, purre, hvitløk), og helkorn som havre og rug kjent for å være god prebiotika, eller «mat” for snille bakteriefamilier  i magen.

Se for deg en travel by i magen med milliarder av snille bakterier som jobber for deg. De klipper opp næringsstoff til oppsugbare småbiter, lager vitaminer, hormoner, bekjemper sykdomsfremkallende bakterier og sørger for at immunforsvaret ditt jobber effektivt. De må fóres riktig slik at de styrkes og trives og kan jobbe effektivt dag og natt. Den type fiber som finnes i rotgrønnsaker, løk og enkelte kornsorter liker de veldig godt.

Øvnsbakte røbeter og brokkoli med cashewnøtter og parmasan

er en favoritt netttopp fordi den er så utrolig enkel og smaksrik. Den setter litt festpreg på hverdagen uten å kreve særlig tid til forberedelser.

 

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×